Beschrijving
- Uitgever : GHP West Haven Connecticut
- Taal: Engels
- ISBN : 978098158010
- Hardcover : 163 pagina's
- Afmetingen : 28 x 21,5 x 1,8 cm ( brievenbus pakketje )
- Conditie : nieuw
Mary Cassatt (1844-1926), de in Amerika geboren impressionist, was gefascineerd door de uitdagingen en artistieke mogelijkheden van het maken van prenten. Deze werken vormden een centraal onderdeel van haar discipline als tekenaar, waardoor ze zich kon concentreren op de essentie van vorm, gebaar en expressie. Tijdens Cassatts uitgebreide verblijf in Frankrijk, was Ambroise Vollard, de meest geavanceerde dealer in Parijs die vooral bekend staat om zijn waardering en promotie voor de werken van Cézanne en Picasso, verbluft door de vitaliteit en moderne visie van haar werken op papier. In het bijzonder was Vollard gefascineerd door de opeenvolgende ontwikkeling van de prints, die een buitengewoon visueel verslag van haar creatieve proces leverden. Vollard verwierf later Cassatts volledige collectie van haar prenten en tekeningen, waarvan de meeste nooit waren tentoongesteld. Deze werken bleven in zijn bezit tot aan zijn dood in 1939, toen ze werden aangekocht door de vooraanstaande Franse handelaar en verzamelaar, Henri M. Petiet. Een deel van deze schat aan werken werd uiteindelijk in 2000 aan het licht gebracht door Marc Rosen Fine Art, Ltd. in de baanbrekende tentoonstelling "Mary Cassatt: Prints and Drawings from the Artist's Studio" in Adelson Galleries. Een ander aspect van haar artistieke experimenten werd getoond in de tentoonstelling 'Art in the Mirror: The Counterproofs of Mary Cassatt' uit 2004, die voorheen onbekende pasteltransfers presenteerde. De volledige diepte van deze verbazingwekkende cache van Cassatts grafische werken wordt onthuld in de laatste tentoonstelling van deze serie, "Cassatt uit de collectie van Vollard: prenten en tekeningen." De tentoonstelling en deze bijbehorende catalogus bevatten bijna 100 etsen, aquatinten en een groep belangrijke vroege tekeningen, die het bereik van het creatieve proces van de kunstenaar onthullen en bijdragen aan ons begrip van haar innovatieve benadering van kunst. Van bijzonder belang zijn de werken die de centrale thema's van de artit behandelen, die de plaats van vrouwen in de samenleving en haar onsentimentele voorstellingen van vrouwen met kinderen aan de orde stellen. Naast de illustraties bevat de catalogus een voorwoord van Warren Adelson, een inleiding door Marc Rosen en essays van Nancy Mowll Mathews en Sarah Bertalan.